Porsche P1

Pierwszy samochód Porsche – Porsche P1 z 1898 roku

Pierwszy samochód Porsche to model P1, a właściwie “Egger-Lohner electric vehicle C.2 Phaeton”. Warto jednak sprecyzować, że w tamtym czasie to auto nie było sygnowane marką Porsche, a sam producent twierdzi, że pierwszym modelem marki Porsche był 356. Porsche P1 to po prostu pierwszy pojazd zaprojektowany i stworzony przez genialnego inżyniera – Ferdynanda Porsche. 

Egger-Lohner C2 Phaeton à moteur électrique, 1898, Porsche-Museum de Stuttgart / Arnaud 25 / wikimedia commons / cc by-sa 4.0

Niezwykłe odkrycie w austriackiej stodole

W 2014 roku świat motoryzacji wywrócił się do góry nogami. Okazało się, że pierwszym samochodem zbudowanym przez Ferdynanda Porsche był model P1 (Porsche 1). Pojazd istniał dotychczas jedynie w historycznych księgach, gdyż po roku 1902 nie było po nim żadnego śladu. W 2014 wszystko uległo zmianie, gdy odnaleziono je w austriackiej… stodole. Okazało się, że pierwsze auto Porsche miało silnik elektryczny!

Historia pierwszego pojazdu F. Porsche

Pierwszy pojazd Porsche powstał w 1898 roku i “zniknął” na 112 lat w 1902 roku. Na ulice Wiednia wyjechał 26 czerwca 1898 roku, będąc jednym z pierwszych zarejestrowanych pojazdów w Austrii. Pierwszy samochód Porsche był napędzany przez silnik elektryczny o mocy 5 KM, dzięki któremu rozwijał prędkość maksymalną 35 km/h. Całkowity zasięg Porsche P1 wynosił blisko 80 kilometrów. Pod układem elektrycznym znajdowało się podwozie zaprojektowane przez J. Lohnera. Pojazd był nawet wyposażony w składany dach, który umożliwiał jazdę niezależnie od warunków pogodowych.

Egger-Lohner C2 Phaeton à moteur électrique, 1898, Porsche-Museum de Stuttgart / Arnaud 25 / wikimedia commons / cc by-sa 4.0

Prawdziwy testem dla Porsche P1 były międzynarodowe zawody pojazdów w Berlinie. Odbyły się rok później na zasadzie wyścigu elektrycznych samochodów na dystansie ok. 39 kilometrów. Za sterami P1 zasiadał sam Ferdynand Porsche, wygrywając wyścig z 18-minutową przewagą nad drugim na mecie samochodem. Jego Porsche P1 zwyciężyło też w teście wydajności. Ponad połowa konkurentów nie ukończyła wyścigu z powodu problemów technicznych.

Egger-Lohner C2 Phaeton à moteur électrique, 1898, Porsche-Museum de Stuttgart / Arnaud 25 / wikimedia commons / cc by-sa 4.0

Porsche P1 czyli Egger-Lohner C2 Phaeton

Ferdynand Porsche podczas projektowania pojazdu wygrawerował na większości kluczowych części znak P1, dzięki czemu wiemy, że odnaleziony w Austrii “samochód” jest na pewno oryginalnym dziełem F. Porsche. Nie wiadomo dokładnie, gdzie odnaleziono P1, lecz wiadomo, że od razu kupił je jeden z żyjących krewnych Ferdinanda Porsche. P1 można obecnie oglądać w muzeum Porsche w Stuttgarcie. Jest w bardzo dobrym stanie, zabezpieczenia wymagało jedynie drewno, z którego zbudowane było nadwozie oraz koła P1. W znalezisku brakowało jedynie akumulatora oraz siedzeń. 

Pierwsze auto F. Porsche mogło mieć otwartą konstrukcję lub nadwozie typu coupe. Dzięki temu mogło służyć latem oraz zimą. Pojazd by wykonany głównie z drewna i ważył 1.350 kilogramów. Sama bateria ważyła 500 kg.

Źródło zdjęcia głównego: Nathanael Burton / wikimedia commons / cc by-sa 2.0

Dodaj komentarz